Nordkapp 1997

Sidst opdateret 05. februar 2011

     

 

Dette er beretningen om vor campingtur til Nordkapp i juni måned 1997 (4.6.97 - 27.6.97) 

 

4.6.97: Greve - Svinesund, 476 km, se rute

5.6.97: Svinesund - Renebo rasteplads syd for Trondheim., 553 km, se rute.

Undervejs oplevede vi Gudbrandsdalen i strålende solskin og Dovrefjeld med sne på tinderne. Vi overnattede på en rasteplads.

6.6.97: Renebo - Namsos, 284 km: se rute

Videre til Trondheim, som havde 1000 års jubilæum. Derefter videre til Namsos, hvor vi var i et par dage og fiskede..

Vi fulgt nu Riksvej 17, hvor vi skulle med i alt 6 færger undervejs

8.6.98: Namsos - Torghatten, 205 km:

Videre til Brønnøysund og ud til Torghatten vor vi camperede der vor vejen endte. Torghatten er et fjeld med et hul midt igennem. 160 meter langt, 35 meter højt og 15-20 meter bredt.

9.6.97, Torghatten - Nesna, 115 km:

Næste dag kørte vi en meget kort tur (dog måtte vi med 4 færger) til Nesna,. hvor vi igen fiskede. Fangede et par sej. Der var sneklædte bjerg hele vejen rundt om byen. Se kortet.

10.6.97: Nesna - Valnesvatnet, 243 km:

Undervejs skulle vi på en af færgeruterne passere polarcirklen og senere skulle vi også vi passerer Svartisen, som er en stor gletsjer (1.640 meter) . Syd for Saltfjord overnattede vi på en rasteplads, der lå ved en sø. Bål med pølser på grill m.v.

11.6.97: Valnesvatnet - Saltstrømmen, 17 km:

Vi kørte så de sidste kilometer til Saltstrømmen, hvor vi skulle fiske.

Saltstrømmen er det stærkeste tidevand i verden. Hver 6. Time passerer der vandmasser, knap 400 millioner kubikmeter i en hastighed på op til 20 knob gennem det 3 km lange og 150 meter brede sund.

Vi fangede en del sej, som vi grillede og spiste til aftensmad

12.6.97: Saltstrømmen - Bardufoss, 416 km: (se ruten)

Næste dag måtte vi så videre. Vi kørte ikke til Bodø, men fortsatte ad E6 til færgehavnen Bognes, hvor man kan sejle enten til Lofoten (Lødingen) eller til Skarberget, hvor E6 fortsætter.

Vi kørte herefter gennem Narvik og Bardufoss og fandt så en rasteplads, hvor vi overnattede

13.6.97: Bardufoss - Hammerfest, 520 km: (se ruten)

Næste dag kørte vi rundt om Kåfjord og gjorde ophold på Kvænangsfjell, hvor Chr. og Lone tidligere har været. Det lå temmelig højt med meget sne.

Den næste større by var Alta, som vi kørte igennem uden ophold. Et stykke nord for byen fandt vi en rasteplads ved en rivende strøm, hvor vi gjorde holdt. Her ville vi overnatte.

Det var det flotteste vejr og vi var jo kommet til midnatssolens land, så vi besluttede i stedet at køre videre til Hammerfest, hvor vi ville se midnatssolen. Vi havde en flot tur derud med solen lige i øjnene hele tiden. Vejen er temmelig dårlig, dog asfalt. Vi nåede frem sent på aftenen, dog før midnat

14.6.97: Hammerfest - Nordkapp, 222 km:

Da vi jo var kommet ret sent frem dagen i forvejen, så vi lidt på Hammerfest tidligt næste morgen og kørte herefter tilbage samme vej, som vi var kommet, tilbage til E6. Herefter videre til Olderfjord og nordpå ad vej E69 mod Nordkapp. Nordkapp ligger jo på en ø (se kortet), og vi skulle sejle fra Kåfjord til Honningsvåg. Vi fandt en campingplads i den nordlige udkant af byen ca. 20 km fra Nordkapp.

Vi blev på Nordkapp-øen i 2 dage og fik midnatssolen at se i fulde drag. Der er også en historisk grotte med seværdigheder. Vi oplevede også midnatssolen på campingpladsen dagen efter fra klar skyfri himmel

16.6.97: Nordkapp - Varangerfjord, 374 km:

Vi måtte jo forlade Nordkapp igen, og på vejen derfra havde vi den sjove oplevelse at møde en campingvogn med hesteforspand, som var på vej fra Jelling i Danmark til Nordkapp.

På turen mod Kirkeness kørte vi rundt om Porsangerfjorden, som er meget smuk. I stedet for at følge E6 kørte vi ad vej 98 forbi bunden af Laksefjorden over til Tanafjorden, hvor Tanaelven udmunder. Ved Tana Bru stødte vi igen til E6 og fortsatte østpå, syd om Varangerfjorden. Det havde været en lang dag, og det var blevet sent, så vi overnattede på en rasteplads. (se kortet)

17.6.97: Varangerfjord - Kirkeness, 108 km:

Vi var i Kirkenes en dag og fik set nogle seværdigheder. Blandt andet var vi på rundvisning i Andersgrotten, som er et bomberum fra krigens dage, hvor man på en supervideo kan se, hvad der skete her i området under 2. verdenskrig.

Vi var også ude og se grænseovergangen til Rusland

18.6.97: Kirkeness - Kemijärvi, 512 km: (se ruten)

Så gik turen atter sydpå. Vi kørte ind i Finland ved grænseovergangen Näätämö, hvorefter vi fortsatte ad en god vej  langs Inarisøen.

Landskabet skiftede fra bjergområde til skov- og sølandskab og vi nåede til Inari, hvor der blandt andet var et frilandsmuseum med gamle samerbeboelser, forskellige typer fangstredskaber og fæller m.v.

Turen fortsatte derefter sydpå gennem Ivalo, Sodankylä og ad vej E63  til Kemijärvi, et sted vi har været før på vor tur hjem fra FICC rally i 1994 i Joensuu.

I Kemijärvi blev vi et par dage og fejrede midsommerfest med bål og bal og en masse snak med campingpladsens øvrige beboere, som vi ikke forstod et ord af. Men det var meget hyggeligt. Jeg har desværre ikke billeder, men kun videooptagelser fra denne aften/nat. Dog er der et billede af sol ned - og opgang omkring midnat.

20.6.97: Kemijärvi - Nordtrosket, 542 km: (se rute)

På vej mod sydvest til Sverige, passerede vi Rovaniemi og "julemandens hus" på polarcirklen. Det er et stort turistcentrum og meget kommercielt. Herefter var der et par timers kørsel til den Svenske grænse ved Tornio/Haparanda.

Resten af vejen ned gennem Sverige har vi prøvet før, så der ikke så meget at berette, men vi ville gøre en afstikker. Caravan Club of Sweden, som vi er medlem af, har en plads  - Nordtrosket - som vil gerne ville besøge. Den ligger inde i landet i området mellem Skellefteå og Umeå. På vej derud troede vi, vi var kørt forkert, men pludselig så vi et skilt med teksten: " Gi' inte op, bare fortsæt", og det gjorde vi så. Vi ankom aftenen efter Svenskernes midsommerfest og ALT var optaget.

Men Svenskerne er meget gæstfrie, og pludselig havde man flyttet nogle blomsterkummer m.v. og vupti, så var der plads til 2 danske vogne - på deres festplads lige ved siden af midsommerstangen. Vi følte os meget beærede.

Der var ikke midnatssol, men det blev heller ikke helt mørkt. Se midnatsbillederne ud over søen.

Dagen efter blev vi tilbudt en guidet køretur i omegnen, hvor vi så en rokkesten og en kendt Svenskers tidligere bolig (der etableres nu museum).

Nordtrosket er en herlig plads, som må opleves.

23.6.97: Nordtrosket - Smedenässet, 558 km: (se rute)

Nå vi måtte jo videre og tog en ordentlig tørn sydpå. Dagen startede med regn, men det gjorde i grunden ikke noget, da vi jo blot skulle derudaf.

Målet var atter en "CC-plads", nemlig Smedenæsset i nærheden af Falun.

Det er en meget smuk plads, som varmt kan anbefales. Vi blev der et par dage.

26.6.97: Smedenässet - Hørle, 483 km: (se rute)

Nu nærmede turens afslutning sig, men vi måtte bruge 2 dage til det sidste stykke hjem. Vi overnattede på en dejlig rasteplads ved Hørle, syd for Jönköping. Undervejs gjorde vi et lille ophold i Gränna ved Vättern

27.6.97: Hørle - Greve, 241 km: (se rute)
 

Da vi kom hjem, havde der været fred og ro til redebygning m.v.