17. - 20. marts

Vi startede torsdag aften den 17. marts, hvor vi skulle køre fra Hvalsø til Gedser. Da vi spændte campingvognen på, viste det sig, at der var problemer med lyset på campingvognen, men vi valgte at køre, i hvert fald til Gedser med problemet.

Da vi kom til rastepladsen ved Tappernøje, valgte vi dog at køre ind, og spurgte, om der var muligheder for mekanisk hjælp på dette ukristelige tidspunkt af dagen. Ekspedienten sagde: "Min far er mekaniker. Han kan da sikkert sagtens lave det. Skal jeg ringe og spørge, om han vil gøre det nu?" "Ja, OK. Jeg kan komme der, eller hvis I kan komme til mig, er det endnu bedre. Vi fik så adressen og kørte ud på Lars Tyndskids mark til et gammelt autoværksted, hvor vi fik lavet vor campingvogn. Efter 1½ time fandt han fejlen, en manglende stelforbindelse under bilen, og da det var lavet, virkede alt lys på campingvognen.

Derefter videre mod Gedser Færgehavn, hvor vi lå ude på Havnevej ved kirken. Chr. og Lone og Dennis og Yvonne var ankommet, og vi ankom ca. 00.30, fik slået benene ned og gik straks til køjs og sov til næste morgen kl. 6, fordi vi skulle være klar til at køre til færgen 06.45.

Fredag den 18. marts 2005

På færgen indtog vi et morgenmåltid med det hele, og turen gik godt. Det var rimeligt stille vejr, så ingen blev dårlige, og da vi var kommet i land i Rostock, var vi inde i en forretning og købe øl og vand m.v. til vort forbrug i ferien.

Derefter gik det støt og roligt ad de tyske motorveje med stop ca. hver 200 km med tankning osv.

Målet var Bährenschlucht Camping, hvor Yvonne og Dennis har været før, og der ankom vi ved 18-tiden.

Restaurationen, som normalt var lukket, var netop åbnet samme aften op til Palmesøndag, så vi gik alle 6 derop og fik Wienerschnitzel.

Værtinden var netop samme dag blevet farmor, og dag vi havde indtaget vor mad, kom der adskillige gratis drinks på bordet, og vi havde en meget, meget hyggelig aften. Jytte og jeg trak os tilbage allerede ved 21-tiden, da vi var meget bagud med søvn, og vi sov igennem hele natten lige til kl. 06.00 næste morgen, idet vi havde aftalt, at vi skulle køre allerede kl. 07.00.

Lørdag den 19.marts 2005

Vi havde et uheld med en punktering af venstre hjul på campingvognen, så vi kørte på fælgen, uden at vi dog selv mærkede noget.

Vi blev dirigeret ind til siden af en tysker, fordi der var noget galt. Først da blev vi opmærksom på, at vi var punkteret. Det viste sig, at vi da havde kørt på fælgen uden dæk et stykke tid, jeg ved ikke hvor længe, uden at vi havde mærket det. Heldigvis fik vi sagt over walkien, at vi var punkteret, og det var sket lige umiddelbart før en tankstation.

Så både Dennis og Chr. Nåede at dreje af og kunne hjælpe os med at skifte hjul. I sådan en situation er det rart, at flere kører sammen. Det tog faktisk kun ca. ½ time, så var vi klar til at køre videre. Vi fik samtidig tanket op, så vi kunne fortsætte.

Hvad er der ellers at fortælle om turen til Italien?

Jo, omkring München havde vi lidt problemer, fordi der var kødannelser (Stau) mange km. Jeg tror man nævnte i radioen, at der sammenlagt var 200 km stau rundt om München denne lørdag før Palmesøndag, og vi valgte derfor at køre en omvej uden om motorringvejen omkring München. Men der gik lidt kage i det, så Lone og Chr. og Yvonne og Dennis fulgtes ad over et pas, hvorimod vi kørte alene ad den oprindeligt fastlagte rute gennem Brennerpasset.

Vi kørte altså alene fra München til Brennerpasset, hvor det viste sig, at vi kun passerede et kvarter senere end de andre. Det skyldtes, at de også havde haft lidt problemer med at køre forkert, og i det pas de var kørt igennem havde der været tåget og regnvejr, rigtig dårligt, så vi kom i grunden næsten samtidig til Italien.

Og så fulgtes vi ad resten af vejen, hvor det gik glat lige til Limone, hvor vi var fremme ca. 18.15. Vi blev budt hjertelig velkommen af Ole og Jytte og alle de andre, som allerede var kommet, og de sad allerede og havde langbord med aftensmad, og det var en hyggelig aften, hvor der var 20 grader og stille vejr, og vi kunne se over til den anden side af søen, hvor lysene skinnede.

Derefter tidlig i seng ved 21-tiden, og vi som igennem til kl. 08.00 i dag, søndag morgen.

Søndag den 20 marts 2005 (Palmesøndag)

I dag, Palmesøndag, stod vi op ved 8-9 tiden, spiste morgenmad indendørs, og hen imod middag gik alle så en tur ind til Limone, hvor vi skulle se byen første gang.

Inden da skulle vi lige briefes af Jytte og Ole, om alle de planer de havde for de næste dage.

Det er en smuk by og jeg tog en del billeder,

og vi endte med at gå tilbage til en restaurant, som hed Piraten, hvor vi fik en pastaret med seafood og små blæksprutter med sugekopper og det hele, og Jytte var ikke helt vild i varmen med de her sugekopper.

De satte sig fast i halsen på hende, så hun havde svært ved at få dem ned.

Og de skulle skylles ned med øl og senere med rødvin på pladsen, hvor vi hyggede os hele eftermiddagen.

Vi fik også besøg af Jytte og Oles datter og svigersøn og Eddie (dansktalende direktør på et hotel i Limone som Jytte og Ole kender og som har været dansk gift og boet i Danmark), som kom på scooter.

Nu sidder jeg i campingvognen og skriver dagbog, hvor vi aften ved 19-tiden skal have engelsk bøf og bearnaise, som Lone og Chr. sørger for og griller, og Jytte leverer gemyse, kartofler osv.

Vi skal alle sammen sidde og hygge os i aften. Og så er planen, at i morgen tidlig, allerede kl. 7.00 bliver hentet i bus og skal på tur til Venedig. Så jeg vender tilbage til dagbogen, når vi har været i Venedig, sent mandag aften. Slut for nu.